tiistai 28. huhtikuuta 2020

Miten syödä raskausaikana?

*Kaupallisessa yhteistyössä Nordic Fit Maman ja Perhekuplan kanssa*

Mä oon nyt tässä raskaudessa yrittänyt hirmuisesti keskittyä siihen mitä syön. Ja tässä raskaudessa mulle on maistunut tosi hyvin erilaiset salaatit, toisin kuin muissa jossa lähinnä pelkkä ajatus salaatista sai voimaan huonosti. Tosin mun salaateissa on niin paljon kaikkea, että jos ei siitä tykkää, niin ei sitten mistään!

Oon myös pystynyt syömään aamuisin puuroa,joka sekin oli parissa edellisessä raskaudessa ihan totaalisen no no. Nyt oon syönyt arki aamuisin aina puuroa ja isot kasat marjoja joita luojan kiitos käytiin syksyllä keräilemässä. Välillä on puuron päällä mustikoita, välillä punaviinimarjoja ja välillä mansikoita. Välillä pariakin noista. Lisäksi laitan sokeritonta mehukeittoa ja raejuustoa. Ihan super hyvää ja jaksaa mukavasti sinne luonaaseen asti. 

miten syödä raskaana


Iltaisin oon yrittänyt syödä jotain hedelmiä, joistä tällä hetkellä SUURI rakkaus on tuore ananas. Siis miten hyvää se voikaan olla. Voin syödä kokonaisen ananaksen ihan tuosta vaan! Ja jos se on oikean kypsyinen, niin lähtee kyllä makean nälkäkin samalla! Toinen herkku ja varmaan vähän ihmeellinen yhdistelmä on kiivi ja banaani pilkottuna kippoon. Kuulostaa oudolta,mutta toimii! Joskus heitän vielä rahkan sinne sekaan. Ihanan raikasta ja täyttääkin mukavasti.

Norcic Fit maman raskaana olevien verkkovalmennuksesta oon saanut ihan tosi kivasti tietoa miten syödä niin, että vauva ja mä saadaan kaiken mitä tarvitaan. Mitkä on niitä juttuja mihin oikeasti kannattaa satsata. Mistä saa hyvin energiaa itselle ja vauvan kasvuun. 

Ihana tieto oli mulle ainakin se, että siinä missä monessa ruokavaliossa hiilarit on ihan myrkkyä(tai ainakin nyt melkein) niin tässä niitä suositellaan syötäväksi. Toki sillä on paljon väliä mistä ja millaisia hiiilareita syö. Oonkin kiinnittänyt paljon huomiota esim siihen mitä leipää syön. Ja kaikille lienee selvää ne jutut joita kannattaa vältellä, tai ainakin nauttiia ihan vaan kohtuudella. Itse yritän pitää viikossa vain yhden tai maksimissaan pari päivää jolloin herkuttelen.Ja ihan vaaleita leipiä meillä ei ole ollut enää moneen vuoteen.

Valmennuksesta saa myös vinkkejä miten tasapainottaa sokereita jotka tuntuu olevan ongelma monelle raskaana olevalle. Itsekin kävin sokerirasituksessa,mutta arvoissa ei ollut mitään poikkeavaa, onneksi. 


Jos haluaa jotenkin lyhyesti kiteyttää miten syödä raskausaikana, niin sanoisin, että mahdollisimman paljon värikkäitä juttuja, marjoja,hedelmiä ja vihanneksia. Paljon laadukkaita proteiineja(kanaa, kalaa, kananmunaa,leikkeleitä) hyviä hiilareita ja hyviä rasvoja. 

Ja nuo värikkäät osuudet on näin kevään ja kesän aikaan niin helppo toteuttaa, kun kaupoissa on vaikka mitä ihania satokauteen sopivia tuotteita!

Nyt mä vaan pidän peukut pystyssä,että saan pidettyä tämän hyvän ruokarytmin ja sisällön, myös sitten raskausajan jälkeen.

-Ulla-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kommentit ovat aina tervetulleita: