torstai 24. tammikuuta 2019

Lumipesun paikka!

Nythän vois ottaa myös sen linjan, että valittaa koko ajan miten kylmä on ja miten mitään ei voi tehdä ja joka paikassa vaan jäätyy. Tai jos ei sittenkään! Entä jos ottaisikin näistä kovista pakkasista kaiken irti?


Mä heittelin aamulla kaikki mahdolliset koristetyynyt ja huovat pihalle. Ja arvatkaa miten lapset innostui kun ne sai kantaa mulle niitä tyynyjä ympäri taloa,hah. Siitä tuli kauhea kilpailu! Juoksua ja meteliä piisasi,mutta saatiin kyllä varmaan ennätys tahdissa tyynyt ja muut pihalle:D



Lumipesu matolle


Kannoin myös meidän olkkarista ison nukkamaton pihalle. Ja kun tehtiin lasten kanssa pika ulkoilu heiteltiin maton päälle hurjat määrät lunta.


  Annoin maton olla lumen alla parisen tuntia ja sitten vain harjan kanssa harjaten koko matto lumesta ja kaiteelle vielä nautiskelemaan pakkasesta. Mä olin imuroinut maton kunnolla ja tosiaan kannattaa antaa maton olla n. tunti pihalla ennenkö siihen laittaa lunta päälle, koska muuten lumi sulaa maton lämmöstä ja lopputulos on märkä matto.


 Nyt kun matto oli kylmä, niin se ei kastunut ollenkaan pakkaslumesta. Lumipesu matolle raikastaa ihan super tehokkaasti ja siitä lähtee kyllä mukavasti kaikki viimeisetkin pölyt pois! Kun maton tuo sisälle sen kannattaa antaa kuivahtaa tunnin verran. Viime talvena kyllä kannoin maton suoraa olkkariin, eikä se ollut yhtään märkä.  Suosittelut täältä suunnalta tälle tavalle pestä matto!

MItäs muuta sitä näillä pakkasilla vois tehdä? No sulattaa pakastimen. Mä oon kyllä aina näin sulatuksen aikaan super onnellinen, että meidän pakastin on käytännön syistä jouduttu laittaa kodinhoitohuoneeseen. Sille ei siis ollut tilaa keittiössä. Joten nyt kun sitä sulattaa,kaikki vesi valuu suoraan lattiakaivoon. Niin kätevää! Ei tarvitse olla pyyhkeiden kanssa heilumassa. Eikä koko hommaan edes mee montaa tuntia ja siitäkin ajasta suurin osa menee siihen sulamiseen. Onneksi  meidän pakastimessa on kaikki noissa laatikoissa. Niin helppoa, kun saa vaan nostaa kaikki laatikot pihalle pakkaseen sulatuksen ajaksi ja sitten vain takaisin pakastimeen.   

Pakastimen sulatus on ihan jees jo senkin takia, että sitten on taas vähän paremmin selvillä mitä se pakastin sisältää.  Meidän marja tilanne näytti vielä tosi hyvältä, vaikka Minean kanssa syödäänkin marjoja joka aamu puuron kanssa. Kannatti rämpiä viime syksynä metsässä keräilemässä mustikoita!



Vieläkös sitä keksis jotain puuhaa missä pääsis hyödyntämään näitä pakkasia, tuleeko teille mitään mieleen?!

Mä jatkan täälä puuhia,tehkää te samoin ja nautitaan nyt vaan näistä pakkasistakin!Hei ja ei sielä pihalla oo aina pakko olla tunti kaupalla. Ihan vaan parinkymmenen minuutin pyörähdyskin  lasten kanssa piristää jo kummasti ja taas jaksaa touhustella sisällä:)

Mukavaa pakkaspäivän jatkoa<3

~~Ulla~~

10 kommenttia:

  1. Oi vitsi jos olisin kotona niin sais meidänkin matot ihan saman käsittelyn! Pakkanen ja lumi on parasta siivoilun kannalta 🤩 -V

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on ja niin ihanan raikkaita tyynyjä ja peittoja sai kannella sisälle!

      Poista
  2. Mä oon kans oppinu talvisin tekeen matoille lumipesut.Miehelle tää oli ihan uus juttu eikä edelleenkään ymmärrä.Sama se mut silti jatkossakin mun tavalla 😂 Pakastimen sulatus oli jees,nyt sinne taas mahtuu ku on fiksusti tavarat. Nyt tekis jo mieli alkaa laittaan kotia kevääseen!/ Maltan vielä hetken mieleni,Koiralla ihan hyytävä karvanlähtö ja jatkuvaan sais sohia imurilla ku sitä mustaa karvapalloa riittää ja riittää..Koirista tykkään mutten karvanlähdöstä. Tykkäätkö sä muuten hiihtää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis vähänkö kätevää!! Ei meilläkään taida oikein mies tätä touhua ymmärtää, mutta mä nautin ihan valtavasti kun matot raikastuu oikein kunnolla!
      Mä jo repäisin vaaleanpunaisia juttuja esille sisustukseen. En vaan malttanut enää pitää niitä kaapissa!

      Mulla on ollut myös koiria ja se karvanlähtö oli ihan jäätävää!Että tsemppiä sulle sinne karvojen keskelle!

      Mä oon nuorena tykännyt kyllä hiihtää, mutta se harrastus on jäänyt ihan totaalisesti. Välillä kyllä tulee vähän sellainen fiilis, että vois koittaa taas!

      Poista
  3. Hei enpä ole tajunnut, että pakastin kannattaisi tosiaan sulattaa pakkasella! Tietysti kun ei ole ollut omaa pihaa, se ei olisi ollut niin kätevääkään, mutta nyt voisikin joskus hyödyntää, kun piha on suojatumpi kuin edellinen. Toki nyt on vastasulatettu pakastin käytössä, kun juuri vasta muutettiin.

    Muuten olen hyödyntänyt pakkasta vaatteiden, tyynyjen ja täkkien raikastamiseen minäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakastimen sulatus on mun joka talven operaatio. Niin ihana kun sinne mahtuu taas paremmin tavarat, kun ne on edes jonkunlaisessa järjestyksessä!
      Ne peitot ja tyynyt on kyllä niin super ihanan raikkaita, kun saa päivän tuulettua<3

      Poista
  4. Miunkin pitäisi sulattaa pakastin, mutta paukkupakkasten aikaan se oli niin täynnä, että ajattelin, että syödään sitä ensin tyhjemmäksi, ja nyt täällä lauhtui. 😅 Nooo, eiköhän se tästä kylmene taas jossain kohtaa.

    Miekin pistin pakkaseen matot, koristetyynyt ja viltit. Tuuletan farkkuja ja neuletakkeja pesujen välissä ja näillä keleillä tuli kyllä varsin äkkiä raikkaita niistäkin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hei onneksi näitä pakkasia tuntuu tulevan aika tasaisin väliajoin! Ehkä sä vielä ehdit:)

      Mä oon ihan super huono tuulettamaan neuleita, vaikka pitäsi kyllä. Ehkä mä ryhdistäydyn seuraavien pakkasten aikaan!

      Poista

kommentit ovat aina tervetulleita: